Fokusgrupper

En kvalitativ form av marknadsundersökning

Fokusgrupper är en kvalitativ forskningsmetod och form av marknadsundersökning där en grupp människor tillsammans utfrågas kring ens inställning, åsikter, tro och attityder gentemot en produkt, tjänst, idé etc. Syftet med att använda sig av fokusgrupper är att få människor att interagera med varandra och att utbyta erfarenheter för att på så sätt nå en högre medvetenhet.

Moderator

Transkribering

l

Tematisering

Om Fokusgrupper

Att arbeta med denna metod ger en stor fördel att genom dialog och delaktighet ta fram resultat relativt snabbt och effektivt. Fördelen med kvalitativa metoder är att man generellt kan få en djupare inblick i hur de intervjuade faktiskt resonerar genom ”probing” (probe =sondera, grundligt undersöka). Av praktiska skäl kan man endast undersöka ett begränsat antal personer, vilket innebär att man inte kan vara alldeles säker på hur representativa deras åsikter är för målgruppen.

Att arbeta med fokusgrupper ger er en större förståelse och bättre insikter för vilka behov era målgrupper har och hur ni som bäst formulerar era budskap för att nå dessa. Under diskussionen kommer respondenternas åsikter och uppfattningar fram på ett naturligt sätt.

Hur vi genomför fokusgrupper

I våra fokusgrupper använder vi oss av en moderator/samtalsledare samt en controller som ”läser av” intervjupersonerna för att se ifall någon omedvetet tenderar att med tal och rörelser påverka de andra deltagarnas åsikter. I varje enskild fokusgrupp brukar 6-8 personer ingå. Antalet fokusgrupper inom ramen för ett helt projekt varierar, men vanligtvis genomförs 2-6 st separata fokusgrupper.

Fokusgruppens faser

Steg för steg hur en fokusgrupp går till

Planering & Förberedelse

Baserat på undersökningens syfte väljs deltagare ut som passar målgruppen. Därefter leds diskussionen av moderatorn som ser till att alla kommer till tals. En bra moderator är  neutral, lyhörd och kan ställa följdfrågor.

Genomförande

Moderatorn hälsar deltagarna välkomna och presenterar syftet med fokusgruppen och ställer frågorna enligt diskussionsguiden. Diskussionen spelas vanligtvis in för att kunna analyseras i efterhand.  Avslutningsvis  summerar moderatorn de viktigaste punkterna och tackar deltagarna för deras medverkan.

Analys

Analysen är det sista steget i en fokusgrupp. Här går man igenom det inspelade materialet, oftast genom att skriva ut allt som sagts (transkribera). Därefter letar man efter återkommande teman och mönster i det som sagts (tematisera). Slutligen försöker man förstå vad dessa mönster betyder och dra slutsatser om vad deltagarna tycker och tänker (tolka). Dessa resultat sammanfattas sedan i en rapport.

Kom igång med ditt arbete med oss på Exquiro

Vi arbetar med företag, organisationer, institut, museer, banker och fackförbund