Panelundersökningar

Panelundersökningar är ett effektivt sätt för er att skaffa bättre och djupare förståelse av vad kunderna egentligen tycker om ert företag, produkt eller tjänst. Med denna metod får ert företag en god möjlighet att ta reda på vilken riktning ni bör ta för att tillgodose era kunders behov och förhindra eventuella problemområden.

Hur fungerar en panelundersökning: Steg för steg

Rekrytering:
Personer som är intresserade av att dela med sig av sina åsikter och tankar anmäler sig till panelen. De får oftast poäng eller andra belöningar för sitt deltagande.

Profilering:
När någon ansluter sig till en panel får de fylla i en profil där de delar med sig av information om sig själva, som ålder, kön, intressen, konsumtionsvanor och så vidare.

Segmentering:
Tack vare profilerna kan man dela in paneldeltagarna i olika grupper baserat på deras egenskaper. Detta gör det möjligt att rikta undersökningar mot specifika målgrupper.

Undersökningar:
När en organisation vill få svar på vissa frågor skickar de ut en enkät till relevanta paneldeltagare. Enkäterna kan vara om allt från produktutveckling och kundnöjdhet till politiska åsikter.

Datainsamling och analys:
Svaren från enkäterna samlas in och analyseras. Resultaten kan sedan användas för att fatta beslut om exempelvis produktutveckling, marknadsföring eller strategier.

Så arbetar vi med panelundersökningar

Exquiro har en egen panel (Exquiro-panelen). Den administreras i samarbete med Cint som tillhandahåller den tekniska plattformen (CPX) för panelen. För mer information om Cint, besök deras hemsida här.
Medlemmarna i Exquiro-panelen deltar kontinuerligt i Internetbaserade enkäter där aktuella frågor inom olika områden ställs.

Panelen

Panelundersökningar med unika panelmedlemmar

När vi på Exquiro genomför panelundersökningar kan vi, om vi önskar, dra urval från samtliga personer inom ramen för Cints paneler, dvs. inte enbart från vår egen Exquiro-panel. Idag finns det ca 4 500 paneler i Cints plattform över hela världen, varav drygt 110 paneler i Sverige. Totalt består de svenska panelerna av ca 500 000 unika panelmedlemmar.
Den stora fördelen man får som köpare är att man på detta sätt från en och samma plattform kan nå flera olika paneler för att få en så stor bas av panelister som möjligt att dra sina urval ifrån.

Kom igång  med ditt arbete med oss på Exquiro

Vi arbetar med företag, organisationer, institut, museer, banker och fackförbund.